အရပ္ပ်က္မေလး (ေယာဟန္ေအာင္) - Zezawar-Sarpay

Breaking

Wednesday, 6 February 2019

အရပ္ပ်က္မေလး (ေယာဟန္ေအာင္)




(၁)

ဒီ ျဖစ္ရပ္အေၾကာင္းေလးက က်ေနာ့စိတ္ထဲ စြဲစြဲထင္ထင္ ရွိေနတယ္။ တခ်ိန္ခ်ိန္ေတာ့ အေၾကာင္းသင့္ရင္ စာေရးျဖစ္မယ္ ေတးထားေပမယ့္လည္း မေရးျဖစ္ခဲ့ဘူး။ ဒါေပမယ့္ အေၾကာင္းတိုက္ဆိုင္ေတာ့ အခု စကားဝိုုင္းမွာ ဒီျဖစ္ရပ္ကေလးကို ျပန္ေျပာျပမိတယ္။

စကားဝိုုင္းက မထင္မွတ္ဘဲ စမိၾကတယ္။ ဆယ္မီနာ အစည္းအေဝးတခုအၿပီး ညစာစားပြဲလုုပ္ျဖစ္ၾကတယ္။ ခ်င္းမိုင္ၿမိဳ႕ ေတာင္ေပၚမွာရွိတဲ့ စားေသာက္ဆိုင္တခုမွာ အစည္းအေဝးကိုေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ပိတ္ပြဲအေနနဲ႔ သြားစားၾကတာပဲ။ ဝိုုင္ကေလး တခြက္ ႏွစ္ခြက္၊ ဘီယာေလး တခြက္ႏွစ္ခြက္အေသာက္အစားကေလးလည္း ပါသေပါ့။ ထမင္းစားၾက စကားေျပာၾကရင္း အေၾကာင္းအရာတည့္သူခ်င္း ေလရွည္ျဖစ္ၾကတယ္။

က် ေနာ့္မိတ္ေဆြ အမ်ဳိးသမီးက ျမန္မာျပည္ အဲန္ဂ်ီအို ေလာကမွာ အမ်ဳိးသမီး ပေရာဂ်က္ေတြဆိုရင္ စိစစ္အကဲျဖတ္ေပးရတာ၊ အၾကံေပးရတာေတြ လုပ္ရေလ့ရွိတယ္။ အမ်ဳိးသမီးေရးရာ ကိစၥေတြဆိုရင္လည္း တက္တက္ႂကြႂကြ လုပ္ေနသူတဦးပါ။ အခုလိုေခတ္ ေနာက္ပိုင္းမွာကလည္း ဘာကိစၥလုပ္လုပ္ က်ား-မတန္းတူေရး ေျပာလာသလို၊ (gender streamlining) လို႔ေခၚတဲ့ အမ်ဳိးသမီး-အမ်ဳိးသား တန္းတူေရး ကိစၥကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႔၊ ဘာလုပ္လုပ္ ေနရာတကာမွာ အမ်ဳိးသမီးေတြအေရးကို ေနရာေပးစဥ္းစားဖို႔ ဆိုတာမ်ဳိး ပိုက္ဆံေပးတဲ့ အလွဴရွင္ေတြကေရာ တိုက္တြန္းၾက၊ အေကာင္အထည္ေဖာ္သူ အဲန္ဂ်ီအိုေတြကပါ လိုက္လုပ္ၾကရတဲ့ အေျခအေနျဖစ္ လာခဲ့တယ္။ ဒီလိုနဲ႔ စကားေတြက ေတာင္ေရာက္၊ ေျမာက္ေရာက္၊ အမ်ဳိးသမီးတန္းတူအခြင့္အေရး ကိစၥေတြပါသလို၊ ျမန္မာ့ လူမႈအဖြဲ႔ အစည္းအေပၚ ဘယ္လိုျမင္ၾကသလဲ စသျဖင့္ ရွည္ရွည္ေဝးေဝး ေျပာဆိုျဖစ္ၾကတယ္။

ရာ သီဥတုကလည္း သီတင္းကၽြတ္ၿပီးစ မိုးအကုန္ ေဆာင္း၀င္လာတယ္ ဆိုေပမယ့္ ပူေနတုန္းပဲ။ သစ္ရြက္ေႂကြ မာေခါက္ေခါက္ေတြ ေျမျပင္ေပၚ ရွပ္ေျပးေနသံလည္း ၾကားေနရတယ္။ အစုအစုလိုက္ စကားဝိုုင္းေတြ ျဖစ္ေနၾကတာ က်ေနာ္တခ်က္ လွည့္ ၾကည့္မိတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ကိုယ္တိုင္ အေတာ္ေျပာင္းလဲသြားၾကတယ္လို႔ သတိထားမိလိုက္တယ္။ တကယ္ေတာ့လည္း သူ႔ေရ၊ သူေျမနဲ႔ ႀကီးျပင္းျဖတ္သန္းမႈအရ ေျပာင္းလဲသြားၾကတာေတာ့ မဆန္းလွပါဘူး။ အခုဆိုရင္ စဥ္းစားၾကည့္ေလ .. ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရး ဘယ္လိုေကာင္းေအာင္ လုပ္ၾကမလဲ ေဆြးေႏြးတာကိုက ထိုင္းႏိုင္ငံ၊ ခ်င္းမိုင္လို ေနရာမ်ဳိးမွာ ျဖစ္ေနၾကရတယ္။ ျမန္မာျပည္သူေတြက သူတို႔အေရးကို ဒီမွာ ေခါင္းေျခာက္ခံ စဥ္းစားေပးေနတာကို သိၾကမွာ မဟုတ္သလို၊ ေက်းဇူးတင္ဖို႔ဆိုတာ ေ၀လာေဝးေတာ့မယ္။

တခါ အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႕ ႀကီးျပင္းဖြံ႔ၿဖိဳးပံုကလည္း အေနာက္တိုင္းဆန္လာတယ္။ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္းပဲ ေျပာရမွာပ။ က်ေနာ္တို႔ အဖြဲ႔အစည္းေတြက ႏွစ္ကုန္လို႔ မ်က္ႏွာစံုညီ ေဆြးေႏြးစရာရွိလာ ရင္ retreat လုပ္လာၾကတယ္။ အရင္လို ႏွစ္ပတ္လည္ ညီလာခံေတြမဟုတ္။ ေတာေတာင္ရိပ္သာယာတဲ့ ေပ်ာ္ပြဲစားဖြယ္ အပန္းေျဖဖြယ္ေကာင္းတဲ့ အရပ္တခုမွာ နားေအးပါးေအး အနားယူလို႔ ဦးေဏွာက္မုန္တိုင္းဆင္ၾကတယ္။ ေရွ႕ဗ်ဴဟာဆြဲၾကတယ္။ ေရကူးရင္းလည္း စကားစၿမီ ေတာင္ေတာင္အီအီ သူ႔အေၾကာင္း ကိုယ့္အေၾကာင္း ဖလွယ္ၾကတာလည္း ပါတာေပါ့။ ေနာက္ေတာ့ ထမင္းစားပြဲေတြမွာလည္း ၀ိုင္ခြက္ေလး တဆဆ၊ ဘီယာခြက္ကေလး တမမနဲ႔ သံတမန္ဂိုက္ ဖမ္းတတ္လာတယ္။ အခုလည္း ဒီလိုအစည္းအေဝး retreat တခုအၿပီးမွာ ျဖစ္လာတဲ့ အလြတ္သေဘာ စကား၀ိုင္းပါ။

လူ ေတြက သူသန္ရာ သန္ရာ ေျပာေနၾကေလရဲ႕။ အစားအစာေတြ ေကာင္းသလို၊ ဝိုုင္ကေလး ဘီယာကေလးကလည္း အာကို သြက္လာေစတယ္။ အခု ဆိုင္က အစားအစာ နာမည္ႀကီးသလို လွပတယ္။ ျမန္မာျပည္က ဘုရားတန္ေဆာင္းေတြ ပံုစံမ်ဳိး ကႏုတ္ပန္းခက္ေတြ၊ ေရႊပိန္းခ်တိုင္ေတြ၊ ျပသာဒ္ေတြနဲ႔ ေတာင္ကုန္းကေလးတခုအေပၚမွာ ေဆာက္ထားတာ။

စား ေသာက္ဆိုင္ထက္ မသိရင္ ဘုရားေစာင္းတန္းလိုလို၊ ဘုရင့္နန္းေတာ္လိုလိုနဲ႔ ပိုတူေနတယ္။ ဆိုင္ေရာက္စမွာ က်ေနာ္တို႔ ေျပာျဖစ္ၾကေသးတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ ဒီဆိုင္လိုမ်ဳိး ေဆာက္ခြင့္ရဖို႔ေတာင္ ခပ္ခက္ခက္ရယ္လို႔ ဆိုမိၾကတယ္။ ဒီလိုသာ ေဆာက္မယ္ဆိုရင္ ခြင့္ျပဳခ်က္ယူလိုက္ၾကရမယ့္ ျဖစ္ျခင္း။ သာသနာေရး၀န္ႀကီးဌာန၊ ယဥ္ေက်းမႈ၀န္ႀကီးဌာနက စသျဖင့္ ခြင့္ျပဳခ်က္ ရယူရဖို႔ေတာင္ ရွိႏိုင္သလို၊ ေဆာက္ခြင့္ရဖို႔ ျဖစ္ခ်င္မွေတာင္ ျဖစ္လိမ့္မယ္။ အခုလို ထိုင္းႏိုင္ငံ၊ ခ်င္းမိုင္မွာေတာ့ ဒီလိုေနရာမ်ဳိးဟာ ႏိုင္ငံျခား ခရီးသြားေတြအတြက္ အဆန္းတျပား ရင္သပ္ရႈေမာ ျဖစ္ေနေစေတာ့တယ္။

ခ်င္း မိုင္ကို ပတ္လည္ဝိုုင္းထားတဲ့ ေတာင္တန္းႀကီးေပၚမွာကလည္း အခုလို လွပတဲ့ တည္းခိုခန္းေတြ၊ အပန္းေျဖစရာ ေနရာေတြက အျပည့္ျဖစ္ေနတယ္။ ရွမ္းရိုးရာဗိသုကာဟန္ (ထိုင္းမွာေတာ့ လန္းနယဥ္ေက်းမႈဟန္) နဲ႔ ေခတ္သစ္ ဗိသုကာပညာကို ေပါင္းစပ္လို႔ ေဆာက္ထားတဲ့ အေဆာက္အဦေတြက ပံုစံဒီဇိုင္းအရ၊ အႏုပညာအရ အံ့မခန္းရွိလွတယ္။ ထူးျခားတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္တာက ခ်င္းမိုင္က ေခတ္ေပၚၿမိဳ႔ျပ ျဖစ္လာခ်ိန္မွာ၊ တခဏထြက္လိုက္ရင္ ေရာက္လာတဲ့ ေတာင္ေပၚစခန္းေတြက ေတာရိပ္ ေတာင္ရိပ္၊ သဘာ၀ဓာတ္ကို ခ်က္ခ်င္းရေစတယ္။ မႏၱေလးက တခဏထြက္ရင္ေရာက္တဲ့ မႏၱေလးေတာင္မွာက ဘာျဖစ္လို႔ သည္လို မျဖစ္ရတာလဲ၊ က်ေနာ္အေျဖမရွိသလို၊ က်န္တဲ့သူေတြလည္း အေျဖမရွိၾကဘူး။ တကယ္ေတာ့ ႏိုင္ငံခ်င္း နယ္နိမိတ္နီးေသာ္လည္း စဥ္းစားပံု၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ျဖတ္သန္းပံုက ကြာလာၾကတယ္။ က်ေနာ္တို႔ အပါ အ၀င္ေပါ့။

ေျပာေနၾကရင္း စကားဝိုုင္းမွာ က်ေနာ္က သိခ်င္တာ စူးစမ္းသူလို ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက အမ်ဳိးသမီးေတြက အမွန္တကယ္ အခြင့္အေရး ဆံုးရႈံးေနပါသလား။ ဒါမွမဟုတ္ရင္ စစ္အစိုးရ ေျပာေနသလို ျမန္မာအမ်ဳိးသမီးေတြဟာ ထံုးတမ္းစဥ္လာအရကို အခြင့္အေရး အျပည့္အ၀ ရရွိထားၾကတဲ့သူေတြလား။ ဒီေန႔ ျပည္ပမွာရွိေနတဲ့ အမ်ဳိးသမီးအဖြဲ႔အစည္းေတြကေျပာေနၾကတာက သိပ္အေနာက္တိုင္း ဆန္လြန္းေနသလား။ ႏိုင္ငံျခားက ေျပာေနတာကို ဘာသာျပန္ ပံုတူကူး ေျပာေနတာမ်ဳိး ျဖစ္ေနသလား။ စသျဖင့္ ေမးခြန္းေတြရွည္ေနမိတယ္။

“ဒါကေတာ့ ဆရာရယ္… လူ႔အခြင့္အေရးဆိုတာေတာင္မွ မရွိတဲ့ က်မတို႔ ႏိုင္ငံမွာ အမ်ဳိးသမီးအခြင့္အေရး ဆိုတာလည္း အတူ တူပါပဲ။ ဘယ္မွာ ရွိပါ့မလဲ” လို႔ သူက ျပန္ေျဖပါတယ္။ က်ေနာ္က သူ႔ကို ေလးစားသမႈနဲ႔ ဆရာမလို႔ ေခၚသလို သူက လည္း က်ေနာ့္ကို ဆရာလို႔ ျပန္ေခၚတယ္။ တကၠသိုလ္တခုနဲ႔ ပူးေပါင္းလုပ္ေနတဲ့ က်ေနာ္တို႔ အလုပ္သေဘာသဘာဝေၾကာင့္ သည္လိုေခၚတာလည္း ျဖစ္ႏိုင္ေလရဲ႕။ ဆက္ေျပာျဖစ္ၾကတဲ့ မိုက္ကယ္ ေကာ့မင္း (Michael Kaufman) ရဲ႕ ပီ ၇ လံုး (7 Ps) ကိစၥေတြလည္း ေရာက္လာတယ္။ သေဘာကေတာ့ အိမ္တြင္း အၾကမ္းဖက္မႈမွာ ေယာက္်ားေတြသာယာေနတဲ့ အၾကမ္းဖက္မႈက ဘယ္က ျမစ္ဖ်ားခံလာသလဲ စူးစမ္းၾကည့္ထားတဲ့ ကိစၥေတြပါ။

ဖခင္ႀကီးစိုးမႈအာဏာ (patriarchy power) လိုမ်ဳိးကေန အခြင့္ထူးခံလိုစိတ္ (previlege)၊ အတိတ္အေတြ႔အၾကံဳ (past experiences) စသျဖင့္ ဇာစ္ျမစ္ေတြကို မိုက္ကယ္ ေကာ့ဖ္မင္း ဆိုသူက ဆန္းစစ္ၾကည့္ထားတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ က်ေနာ့္စိတ္ထဲ စြဲစြဲထင္ထင္ရွိေနတဲ့ ျဖစ္ရပ္ကေလးကို ျပန္ေျပာျပမိတယ္။


(၂)

က် ေနာ္ ေနတဲ့အရပ္က မိန္းကေလးတေယာက္ အေၾကာင္းပဲ။
က်ေနာ္ေနတဲ့ အရပ္ရဲ႕ ထူးျခားခ်က္ကိုလည္း ထည့္သြင္းေျပာမွ ပို ျပည့္စံုလိမ့္မယ္။ က်ေနာ္က ထိုင္း-ျမန္မာ နယ္စပ္က ၿမိဳ႔ ကေလးတခုမွာ ေနတယ္။ အိမ္ေထာင္က်တယ္။ ထိုင္း-ျမန္မာနယ္စပ္က ေဒသေတြရဲ႔ ျဖစ္တည္ပံုအတိုင္း ေနထိုင္ၾကတဲ့သူေတြက ျမန္မာႏိုင္ငံဖက္က တခ်ိန္က ေရႊ႔ေျပာင္းအေျခခ်လာတဲ့သူေတြ၊ လတ္တေလာ အေျခခ်လာသူေတြ၊ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာ ရွာလာၾကသူေတြ မ်ားတယ္။ ထိုင္းလူမ်ဳိးဆိုတာက အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာပိုင္ပိုင္းေလာက္ပဲ ရွိတတ္ၾကတယ္။ ေျပာရရင္ ဓေလ့စရိုက္ေတြကလည္း က်ေနာ္တို႔ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ အေတာ္တူတယ္ ေျပာရလိမ့္မယ္။ ထိုင္းတီဗြီဇာတ္လမ္း ေတြကို စြဲစြဲလမ္းလမ္းၾကည့္တာရယ္၊ ေနာက္ေပါက္ ကေလးေတြက ထိုင္းစကားေျပာ၊ ထိုင္းတေယာက္လို ေနထိုင္ၾကတာရယ္ ေလာက္ေတာ့ ကြာလာၾကတယ္။ လမ္းမေလွ်ာက္ခ်င္ပဲ တေနရာရာဆိုရင္ ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္နဲ႔ သြားခ်င္တာ၊ မီး မလာရင္ မေနတတ္တာမ်ဳိးေတာ့ ကြာလာတယ္။

ဒီ ၿမိဳ႕ကေလးမွာ လူေတြက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာလိုပဲ ဟင္းနီနီေတြ ခ်က္စားၾကတယ္။ ပုဆိုး၊ ထမီ၀တ္သြားလာၾကတယ္။ ခ်ဲတြက္ၾကၿပီးခ်ဲေလာင္းသလို၊ ေဘာ္လံုးပြဲလည္း အႀကီးအက်ယ္ေလာင္းၾကတယ္။ ဘုရားအက်ယ္ႀကီး ေအာ္ၿပီး ရွိခိုးၾကသူေတြလည္း ရွိတယ္။ ရပ္ရြာသာေရး နာေရးပြဲေတြကလည္း ျမန္မာျပည္နဲ႔ သိပ္မျခား လွဘူး။ ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္ကို အသံတဝီးဝီး အက်ယ္ႀကီးျဖစ္ေအာင္ စက္ကိုညႇစ္လို႔ စီးတတ္တဲ့ လူငယ္ေတြလည္း ရွိတယ္။ ရြာအေရွ႕နဲ႔ အေနာက္ လူငယ္ေတြကလည္း တခါတေလ ရိုက္ပြဲျဖစ္တာေတြ ရွိၾကျပန္တယ္။ ဦးဇင္းနဲ႔ ရြာက အမ်ဳိးသမီးတဦး သမီးရည္းစား ျဖစ္ေနတာကိုလည္း မသိခ်င္ေယာင္ေဆာင္ၿပီး ေနတတ္ၾကတဲ့ ရြာသားေတြ လည္း ရွိတယ္။ 

ဒါေပမယ့္ သူတို႔က ျမန္မာႏိုင္ငံကေန ခြဲလာၿပီးေနရတဲ့အခါက်ေတာ့ လူမ်ဳိးေရးအစြဲကလည္း သန္လြန္းလွတယ္။ သူတို႔ အုပ္စုရဲ႕ မ်ဳိးရိုးဇာတိဂုဏ္၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ေခတ္စကားနဲ႔ေျပာရင္ေတာ့ identity ကို အတတ္ႏိုင္ဆံုး ထိန္းေနတာလည္း ျဖစ္ႏိုင္သေပါ့။ က်ေနာ့္ကိုလည္း တခါတေလ “ဦးဗမာ” လို႔ လူမ်ဳိးခြဲလို႔ ေခၚတတ္ၾကျပန္တယ္။

ေနာ့္ အိုင္ဒင္တီတီ Identity က ဘာျဖစ္ပါသလဲ။ ဒါဟာလည္း ေျပာင္းလဲတတ္တဲ့ သဘာ၀ရွိတာကို က်ေနာ္ေတြ႔ေနရ ျပန္ တယ္။ က်ေနာ္က ျမန္မာႏိုင္ငံက ထြက္လာတာၾကာၿပီ၊ ျမန္မာလူမ်ဳိးလို႔ ခံယူထားတုန္းပဲ။ တခါတေလ က်ေနာ္က ျမန္မာလို႔ က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ ခံယူတဲ့အခါ ရွိသလို၊ တခါတေလ ျမန္မာေတြကို ႏွိမ္ခ်င္လြန္းသူေတြ ေရွ႕မွာက်ေတာ့ လည္း က်ေနာ္ႏိုင္ငံေရးခိုလႈံခြင့္ ယူထားတဲ့ “အေမရိကန္က လာတာ” ဆိုတာမ်ဳိး ေျပာၿပီး ျပန္ဒိုင္းလႊားကာမိျပန္တယ္။

ထိုင္းအစား အေသာက္န႔ဲ သူတို႔ရဲ႔ အခ်ဳိ႔ဓေလ့ထံုးတမ္းေလးေတြကို သေဘာက်မိေပမယ့္လည္း က်ေနာ္တို႔က ထိုင္းမျဖစ္ႏိုင္ ျပန္ဘူး။ ဒီႏိုင္ငံမွာ ျမန္မာျပည္ျပန္ဖို႔ ေစာင့္ရင္း “အျမဲတမ္းဧည့္သည္ႀကီး” ေတြ ျဖစ္ေနၾကရျပန္တယ္။ ဒီလိုနဲ႔ အေမရိကန္ကို ျပန္လိုက္၊ အလုပ္အတြက္ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ လာေနလိုက္၊ ကူးခ်ည္သန္းခ်ည္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဒီေကာင္မကေလးအေၾကာင္းကို အရင္က က်ေနာ္ သတိမထားမိခဲ့တာ ျဖစ္မယ္။

“ အစ္ကို… ခဏ ရပ္”
တေန႔မွာ က်ေနာ့္အမ်ဳိးသမီးက တေနရာသြားတုန္း ကားခဏရပ္ဖို႔ ေျပာလာတယ္။
“သနားပါတယ္…”
သူက ဆက္ေျပာ လာတယ္။ ခဏေနေတာ့ ကားေပၚကဆင္းၿပီး အမ်ဳိးသမီးငယ္တေယာက္ဆီကို ေလွ်ာက္သြားတာ ျမင္ရတယ္။ ၿပီးေတာ့ ပိုက္ဆံ တရာလား၊ ႏွစ္ရာလား မသိဘူး ေပးတယ္။
အမ်ဳိးသမီးငယ္က ျဖဴျဖဴ ၾကည့္လို႔ေကာင္းတဲ့ ရုပ္ရည္မ်ဳိးပါပဲ၊ မ်က္ႏွာကေတာ့ ခပ္ႏြမ္းႏြမ္းရွိတယ္။ ကေလးတေယာက္လည္း သူနဲ႔အတူ ေတြ႔ရတယ္။ က်ေနာ္ကေတာ့ အင္းေလ… သူ႔ကိစၥ သူရွိမွာေပါ့ ဆိုတာမ်ဳိးပဲ သေဘာထားမိပါတယ္။

ေနာက္ေတာ့ ျပန္လာေတာ့မွ ဒီမိန္းကေလးအေၾကာင္းကို မိန္းမက ေျပာျပလာတယ္။ ဒီမိန္းကေလးက အရင္က ၿမိဳ႕ကေလးမွာရွိတဲ့ ၿမိဳ႕လယ္ေဟာ္တယ္တခုမွာ အလုပ္လုပ္တယ္လို႔ သိရတယ္။ စားပြဲထိုးလည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ သို႔မဟုတ္ အခန္းသန္႔ရွင္းေရးလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ တေန႔မွာ ၿမိဳ႕ကေလးကို လာလည္တဲ့ ႏိုင္ငံျခားသားတေယာက္နဲ႔ ၿငိစြန္းမိၾကတယ္။ ေငြေပးဆက္ဆံတာမ်ဳိး ျဖစ္ႏိုင္သလို၊ တညတာ လြန္က်ဴးၾကတဲ့ ကိစၥလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီကိစၥကပဲ သူ႔ဘ၀ကို ေဇာက္ထိုးေျပာင္းျပန္ ေျပာင္းသြားေစခဲ့တယ္။ ေနာက္ေတာ့ ကိုယ္၀န္ရွိလာခဲ့တယ္။ ခ်ဳပ္ရရင္ေတာ့ ကေလးတေယာက္ ေမြးလာခဲ့တယ္။

က ေလးက လူမဲကေလးျဖစ္ေနခဲ့တယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ေဟာ္တယ္က သူအလုပ္ျပဳတ္တယ္။ ကေလးတေယာက္နဲ႔ သူ႔ဘ၀ကို သူ႔ဘာသာ ေက်ာင္းရဖို႔ ျဖစ္လာေတာ့တယ္။ တကယ္ေတာ့ ကေလးအေဖက သိခ်င္မွေတာင္ သိပါလိမ့္မယ္။ တညတာ ကိစၥေျဖရွင္းလိုက္တာမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ႏိုင္သလို၊ ၿပီးၿပီးေပ်ာက္ေပ်ာက္ အေပ်ာ္သြား စိတ္ေျဖတဲ့ကိစၥမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ မိန္း ကေလးအတြက္ ကိစၥက မၿပီးမစီးႏိုင္ ျဖစ္လာရတယ္။

ရြာကေလးထဲမွာ မ်က္ႏွာငယ္ရတယ္။ လူတိုင္းက ႏွိမ္ခ်င္ၾကတယ္။ ေဆးေဖာ္ေၾကာဖက္ မလုပ္ခ်င္သလို ျဖစ္လာတယ္။ အလုပ္ ရဖို႔လည္း ခက္လာခဲ့တယ္။ ကေလးက လူမဲကေလးဆိုေတာ့ အေမကိုယ္၌က ပ်က္စီးေဖာက္ျပန္ေနလို႔ ဆိုတာမ်ဳိး လူေတြက သေဘာထားၾကတယ္။

က် ေနာ္ေတြ႔ေတာ့ ကေလးက အခါလည္သားကေလးပဲ ရွိလိမ့္ဦးမယ္။ က်ေနာ့္အမ်ဳိးသမီးက ကေလးကို သနားသလို၊ အမ်ဳိးသမီးငယ္ကိုလည္း အမ်ဳိးသမီးခ်င္း ကိုယ္ခ်င္းစာ သနားပံုရပါတယ္။ က်ေနာ္ ဆက္ၾကားရတဲ့ ဇာတ္လမ္းကလည္း ရင္နင့္စရာ ေကာင္းလွတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ေကာင္မေလးက ရြာထဲမွာ အရပ္ပ်က္မေလးလို ျဖစ္လာတယ္။ လူေတြက အႏိုင္က်င့္ၾကတယ္။

သူေနတဲ့ ကြက္သစ္က အိမ္ကေလးကို ညညဆိုရင္ ေက်ာရရံုၾကံခ်င္တဲ့ လူေတြေရာက္လာတတ္တယ္ ဆိုတယ္။ သူ႔အဖို႔ ညေတြဟာ ေမွာင္အတိၿပီးေနခဲ့မွာေပါ့။ ေျခာက္အိပ္မက္ေတြ ႀကီးစိုးေနခဲ့မွာေပါ့။ အသားမဲတဲ့၊ ဆံပင္ေကာက္တဲ့ ကေလး ငယ္က ညညဆိုရင္ ေၾကာက္ၿပီး ငိုေနမွာလား။ က်ေနာ္ မသိႏိုင္ဘူး။

“လူေတြက ဆိုးတယ္”
က်ေနာ့္ မိန္းမက ေကာင္မေလးအေၾကာင္း ေျပာျပတယ္။
“ညညဆို ေကာင္မေလးကို လာအိပ္ၾကတယ္။ ပိုက္ဆံ ၁၀၊ ၂၀ ေပးသြားတဲ့လူလည္း ရွိတယ္။ ပိုက္ဆံ မေပးဘဲ ဒီအတိုင္း လာအိပ္ အႏိုင္က်င့္တဲ့သူလည္း ရွိတယ္။ အုပ္စုလိုက္လာတဲ့သူေတြလည္း ရွိတယ္”

” ရြာလူႀကီးေတြက ကာကြယ္မေပးဘူးလား။ က်န္တဲ့ သူေတြကေရာ သည္အတိုင္း ၾကည့္ေနၾကတာလား” က်ေနာ္က ေမးမိတယ္။

“ရြာလူႀကီးေတြဆိုတာကလည္း သူတို႔ ပိုက္ဆံရမယ့္ ကိစၥေလာက္ပဲ ၾကည့္ေနတာပါ” က်ေနာ့္ အမ်ဳိးသမီးက ျပန္ေျဖတယ္။ “ဒီကိစၥကိုလည္း သူတို႔က အေလးမထားၾကပါဘူး။ ေနာက္ေတာ့ ေကာင္မေလးေၾကာင့္လည္း တို႔ရပ္ရြာသိကၡာက်ရတယ္ ဆိုတာမ်ဳိး ထင္ထားၾကတာကိုး”
သူက ေလးေလးပင္ပင္ ဆက္ေျပာျပတယ္။

ေနာက္ပိုင္းမွာ ၂-၃ ခါေလာက္ က်ေနာ္တို႔ ဒီေကာင္မကေလးကို ထပ္ေတြ႔ၾကတယ္။ အသားမဲမဲ၊ မ်က္လံုးျပဴးျပဴး၊ ဆံပင္ေကာက္ေကာက္ ကေလးငယ္ကေတာ့ ဘ၀ႀကီးအေၾကာင္း ဘာမွ သိပံုမေပၚပါဘူး။ ေဆာ့ကစားလို႔ ေပ်ာ္ေနတယ္။ ေတြ႔တိုင္း က်ေနာ္တို႔ကလည္း ပိုက္ဆံ တရာ၊ ႏွစ္ရာ ေပးေလ့ရွိတယ္။ ဒီေလာက္ပဲ။ က်ေနာ့္ မိန္းမကေတာ့ ရိုးပါတယ္။ ဒီမိန္းကေလး ကံမေကာင္းလို႔ဆိုတာမ်ဳိး ကံၾကမၼာအေပၚပဲ ပံုခ်ထားလိုက္တယ္။ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းတို႔၊ ဖိႏွိပ္မႈတို႔၊ စနစ္က မွားေနတာတို႔ ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္ ေျပာမေနပါဘူး။ သူႏိုင္သမွ် ကူေပးတာပါပဲ။

တခါျပန္ေတြ႔ေတာ့ အေျခအေနက ပိုဆိုးေနၿပီ။ သူေနတဲ့ အိမ္ကေလးကို လူတခ်ဳိ႕က အေႂကြးနဲ႔သိမ္းသလိုလို၊ အိမ္ေပၚက ႏွင္ခ် သလိုလို၊ အေသအခ်ာေတာ့ မသိရဘူး။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းဇရပ္တခုေဘးမွာ ကပ္ေနေနရတယ္။ ဝါးထရံကေလး တခ်ပ္ေထာင္လို႔ အခန္းဖြဲ႔ေနေနတယ္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းအရိပ္ေအာက္မွာ တနည္းတဖုံ လံုျခံဳမႈရွိတယ္ ဆိုႏိုင္သလို၊ အိုးအိမ္လို လံုျခံဳမႈမရွိတဲ့ ဇရပ္မွာ ေနေနရတဲ့အတြက္ ပိုလို႔ လံုျခံဳေရးမေကာင္းဘူးလည္း ေျပာရင္ရႏိုင္တယ္။


(၃)

“ဇာတ္လမ္းကေတာ့ အျဖစ္မွန္ပဲ။ ဒီေလာက္ပဲဗ်။ ေနာက္ေတာ့ က်ေနာ္လည္း ခရီးသြားလိုက္ လာလိုက္ မေတြ႔မိေတာ့ဘူး။ ေနာက္ပိုင္းေတာ့ ေကာင္မေလးက ျမန္မာျပည္ပဲ ျပန္သြားသလုိလုိ၊ တေနရာပဲ ထြက္သြားသလိုလို ၾကားတယ္။ က်ေနာ္တို႔ လည္း ေနာက္ပိုင္း မေတြ႔မိေတာ့ဘူး”

က် ေနာ္က ညခင္းထမင္း၀ိုင္းမွာ က်ေနာ္ၾကံဳဖူးတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ကို ျပန္ေျပာျပေနမိတယ္။ ဆက္ၿပီးေတာ့လည္း ေမးခြန္းေတြ ထုတ္ေနမိတယ္။ အခုမွပဲ ေလထုက နည္းနည္းပိုေအးသလို ရွိလာတယ္။ အျပင္က ပိုးေကာင္ငယ္ေတြရဲ႕ တစီစီအသံ ၾကားေနရသလို အျခားဝိုုင္းေတြက ရယ္သံ၊ စကားသံေတြလည္း ၾကားေနရတယ္။ ထမင္း၊ ဟင္းက်န္ေတြက ေအးစက္လို႔ အရိုး၊ အရင္း ေလာက္ပဲ က်န္ေတာ့တယ္။ အခ်ဳိ႕ကလည္း သစ္သီးအခ်ဳိစားလို႔ ထမင္းဝိုုင္း သိမ္းဖို႔ ျပင္ေနၾကၿပီ။ က်ေနာ္ ေျပာျပတဲ့ အျဖစ္ အပ်က္ကို ၾကားရတဲ့ သူေတြကလည္း စိတ္မေကာင္းၾကဘူး။

ဟုတ္တယ္။ တကယ္ေတာ့ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြမွာ မိစံုဖစံုမဟုတ္ဘဲ ကေလးေမြးၿပီး ကေလးကို ေစာင့္ေရွာက္ေနၾကရတဲ့ မိခင္ေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ (Single mom) လို႔ေခၚၾကတယ္။ သူတို႔ကိုလည္း အစိုးရေတြက ေစာင့္ေရွာက္မႈအျပည့္အဝေပးထားတတ္ၾကတယ္။ လူမႈဖူလံုေရးစရိတ္ေတြ ရသလို၊ ကေလးဖြံ႔ၿဖိဳးမႈအတြက္၊ ကေလးေတြ ေက်ာင္းေနႏိုင္ဖို႔အတြက္၊ အျခား အကူအညီ ေတြလည္း ရၾကတယ္။ ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္ မွားယြင္းမိၾကလို႔ျဖစ္ေစ၊ သေဘာထားခ်င္း မတိုက္ဆိုင္လို႔ မေပါင္းမိၾကသည္ျဖစ္ေစ ကေလးတေယာက္နဲ႔ အေမျဖစ္လာရတဲ့ကိစၥဟာ ျပႆနာႀကီးႀကီးမားမား မဟုတ္သလို လူမႈအသိုင္းအဝိုုင္းမွာ ဘ၀ႀကီး တခုလံုး ဇာတ္သိမ္းသြားရမလို အၿပီးဆံုးရႈံးသြားရမယ့္ အေျခအေနလည္း မဟုတ္ေလဘူး။

ဒါ ေပမယ့္ အခုလို ဗုဒၶဘာသာထြန္းကားပါတယ္ဆိုတဲ့၊ ယဥ္ေက်းပါတယ္ဆိုတဲ့ က်ေနာ္တို႔ အသိုင္းအဝိုုင္းမွာမွ ဘယ္လို ျဖစ္ၾကရ တာလဲ။ က်ေနာ္က ေတြးေနမိတယ္။ ကေလးမေလးကို အရပ္ပ်က္မေလးလို ဆက္ဆံၾကတယ္။ တကယ္ေတာ့ ေကာင္မေလးေၾကာင့္ အရပ္က နာမည္ပ်က္၊ အရပ္က သိကၡာက်ရတာလား။ ဒါမွမဟုတ္ အရပ္ကိုယ္တိုင္က ပ်က္ေနလို႔ ေကာင္မေလးက ပ်က္သြားရတာလား ေမးခြန္းထုတ္စရာေကာင္းလွတယ္။ သေဘာထားသိမ္ဖ်င္း အႏိုင္က်င့္လိုတဲ့ လူဆိုး ေတြကေတာ့ အနည္း စု ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း က်န္တဲ့ က်ေနာ္တို႔လူမႈ အသိုင္းအဝိုုင္းက ဘာျဖစ္လို႔ ဒီလို အေျခအေနကို ပံုမွန္ုျဖစ္ေနသေယာင္ လက္ခံေနၾကရတာလဲ။ ဘာျဖစ္လို႔ မသိက်ဳိးကၽြံေနၾကတာလဲ… စဥ္းစားစရာ ျဖစ္ေနျပန္တယ္။

“က်ေနာ္တို႔ လူမႈအသိုင္းအဝိုုင္းမွာကိုက ဖခင္ႀကီးစိုးေရးဝါဒ၊ မဟာဖိုဝါဒေတြက အျမစ္စြဲ တည္ရွိေနေသးလို႔၊ ႀကီးႏိုင္ ငယ္ညႇဥ္း စိတ္ဓာတ္ေတြ ရွိေနေသးလို႔ ဒီလိုျဖစ္ရတယ္ ထင္တာပဲ…”
က်ေနာ္က ထင္ျမင္ခ်က္ကို ေျပာမိတယ္။

“မဟုတ္ေသးဘူး ဆရာ” ..
က်ေနာ့္မိတ္ေဆြ အမ်ဳိးသမီးက ျပန္ေျပာတယ္။
“က်မအျမင္ကေတာ့ လူမ်ဳိးေရးလည္း ပါလိမ့္မယ္ ထင္တယ္။ ၾကည့္ေလ… အကယ္၍ ကေလးက အျဖဴကေလး၊ (ဘိုေပါက္စကေလး) ျဖစ္ေနရင္ေရာ၊ လူေတြက ဝိုုင္းၿပီး ခ်စ္ေနတာမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ အကယ္၍ ကေလးအေမက ရပ္ရြာထဲက တေယာက္ေယာက္နဲ႔ မွားယြင္းၿပီး ကေလးရတယ္ ထားဦး၊ ကေလးအေမကို ဒီလို ဆက္ဆံတာမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ခ်င္မွ ျဖစ္လိမ့္မယ္။ ကေလးက အမဲကေလးျဖစ္ေတာ့ တို႔နဲ႔ အမ်ဳိး မတူဘူး။ သူတို႔က တျခား၊ မ်ဳိးဖ်က္တယ္ ဆိုတဲ့ အျခားအုပ္စုတခုထဲ သြင္းလိုက္တာလည္း ျဖစ္ႏိုင္တာေပါ့။ ေျပာရရင္ တျခား ေသတၱာတခုထဲ stereotyping လုပ္ၿပီး ထည့္လိုက္တာလည္း ျဖစ္ႏိုင္တာပဲ”

စစ္ပြဲအတြင္းမွာ မုဒိမ္းျပဳက်င့္ၾကတဲ့ကိစၥေတြ အေၾကာင္းကိုလည္း က်ေနာ္ဖတ္ဖူးတယ္။ အျခား ရန္သူ လို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အုပ္စုတခုကို က်ဳိးႏြံသြားေအာင္၊ သိကၡာက်ေစေအာင္၊ သူတို႔ရဲ႕ အမ်ဳိးကို ဖ်က္ႏိုင္ေအာင္ ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ မုဒိမ္းက်င့္တာကို လူေတြရဲ႕ သားရိုင္းဗီဇ စိတ္ဓာတ္နဲ႔ တမင္လုပ္ေဆာင္ၾက က်ဴးလြန္ၾကတယ္ ဆိုတာမ်ဳိး ဖတ္ခဲ့ရဖူးတယ္။ စစ္ပြဲေတြအတြင္းမွာ ဒါေၾကာင့္လည္း အမ်ဳိးသမီးေတြဟာ သားေကာင္ျဖစ္ၾကရ၊ ပိုလို႔ ဒုကၡခံၾကရ၊ ဓားစားခံျဖစ္ၾကရတယ္။ ဒီလိုအျဖစ္ဆိုးေတြက ရာစုမက ေထာင္စုႏွစ္ခ်ီ ၾကာခဲ့ၿပီလို႔ ဆိုရမယ္။ လူ႔သမိုင္းတေလ်ာက္ပဲ။ ဒီလို ကိစၥေတြက အဆံုးမသတ္ ႏိုင္ေသးဘူးလား… စဥ္းစားေနမိတယ္။

အခု ကေလးမေလးက လူမဲတေယာက္နဲ႔ ကိုယ္၀န္ရလာေတာ့ ရပ္ရြာက ရွက္တာလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အမ်ဳိးသားေရး အစြန္းေရာက္တဲ့ အေနအထားမွာေတာ့ သူက “မ်ဳိးဖ်က္မ”ဆိုတာမ်ဳိးအထိ စြပ္စြဲတာ ရွိလာခဲ့။ ေနာက္ဆံုး ရပ္ရြာက၊ ဒါမွ မဟုတ္ အမ်ဳိးသားေရး အစြန္းေရာက္တဲ့ လူတခ်ဳိ႕က မေက်နပ္ ေဒါသေတြကို သူ႔ဆီပဲ ျပန္ပံုေအာခ်လိုက္သလိုမ်ဳိး၊ ဒုကၡေရာက္သူကို မကူညီ ဘဲ လက္စားေခ်သလို ျပန္ဖိႏွိပ္တာမ်ဳိး ျဖစ္ေစေတာ့တယ္။ ေျမနိမ့္ရာလွံစိုက္ အေျခအေန ေရာက္ေစေတာ့တယ္။

“အင္းေလ.. လူမႈသိပၸံပညာရပ္မွာေတာ့ လူမႈဖြဲ႔စည္းပံုအရ အၾကမ္းဖက္မႈ တည္ရွိေနတာမ်ဳိး (structural violence) ကိုလည္း ေဆြးေႏြးထားတာ ရွိတယ္။ သေဘာကေတာ့ဗ်ာ အလုပ္မွာ ပင္ပန္း မေက်နပ္ျဖစ္လာတဲ့ ေယာက္်ားက အိမ္ေရာက္ေတာ့ မိန္းမကို ရိုက္တာမ်ဳိး၊ သူႏိုင္ရာ လက္ေအာက္ငယ္သားကို ဖိႏွိပ္တာမ်ဳိး၊ အခ်င္းခ်င္း ျပန္အစြမ္းျပလို႔ ရန္ေစာင္ၾက၊ ရန္ျဖစ္ၾကတာမ်ဳိးလည္း ရွိတတ္တယ္” စကားဝိုုင္းမွာ နားေထာင္ေနတဲ့ မိတ္ေဆြတေယာက္က ၀င္ေျပာတယ္။

“အင္းေလ… ေနာက္ဆံုးေတာ့ ကိစၥအားလံုး ေကာင္မေလးေပၚမွာသာ အျပစ္ပံုခ်မိတာမ်ဳိး ျဖစ္ရတာေပါ့”

“တကယ္ေတာ့ဗ်ာ… က်ေနာ္တို႔ အခု လူမႈသိပၸံေတြမွာလည္း ေျပာဆုိ ေဆြးေႏြးထားၾကတာေတြ ရွိပါတယ္။ အကယ္၍ က်ေနာ္တို႔ ေနထိုင္တဲ့ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ ဖိအား၊ လိႈင္းလံုးႀကီးက သိပ္ႀကီးေနရင္ ငါးတေကာင္က ဘယ္လို ဆန္ကူးမွာလဲ။ က်ေနာ္တို႔ လူအမ်ားက ဒီလိုေတြးေခၚ လက္ခံေနၾကရင္ ဘယ္သူတဦးတေယာက္က စည္းအျပင္ထြက္ၿပီး (ေသတၱာ အျပင္ ထြက္ၿပီး) ေတြးမွာလဲ။ Out of the box ဆိုတာမ်ဳိး ျပဳမူဖို႔က လူတဦးတည္းအတြက္ ခက္ေပလိမ့္မယ္” က်ေနာ္က ခ်ိန္ဆ ေျပာေနမိတယ္။

က် ေနာ့္ မိတ္ေဆြဆရာမက ၀င္ေျပာလာျပန္တယ္။
“က်မတို႔ ခုနက လူေတြကို အုပ္စုခြဲျခားၿပီး (တနည္း ေသတၱာထဲ) ထည့္ တာမ်ဳိး stereotyping ကိစၥ ေျပာခဲ့တယ္ေနာ္။ အခု out of the box (ေသတၱာအျပင္ဖက္က) ထြက္ၿပီး စဥ္းစားတာမ်ဳိး၊ ျပဳမူတာမ်ဳိး ေျပာလာၾကျပန္တယ္။ ဆိုပါစို႔။ ရပ္ရြာက လူေတြက ေသတၱာအတြင္းထဲမွာပဲ ေနၿပီး ေတြးေနတယ္ ဆိုပါစို႔။ ဒီ ေကာင္မေလးကလည္း ေသတၱာထဲမွာပဲ ေနၿပီးေတြးေနတယ္။
သူကလည္း out of the box ဆိုတာမ်ဳိး မစဥ္းစားဖူးေလ။ သူ ကိုယ္တိုင္က သူမ်ားေတြက သူ႔ကို သတ္မွတ္ထားတဲ့ အရပ္ပ်က္မေလးဆိုတဲ့ လကၡဏာ သတ္မွတ္ခ်က္ကို လက္ခံေနသလို ျဖစ္မေနဖူးလား။ သူကိုယ္တိုင္က ျငင္းပယ္ရင္ မရဖူးလား”

ဟုု တ္ပါတယ္။ ေကာင္မေလးကလည္း ေသတၱာအျပင္ထြက္လို႔ ဘယ္ေတြးႏိုင္ပါ့မလဲ။ က်ေနာ္တို႔ ေျပာေနၾကတဲ့ စဥ္းစားခ်က္၊ ပညာ၊ အေတြ႔အၾကံဳ၊ သတၱိ၊ ကုန္ကုန္ေျပာရရင္ လူတဦးမွာ ခြန္အားရွိလာဖို႔ empowerment ဆိုတာမ်ဳိးေတြက ဖက္ေပါင္းစံု လိုအပ္ပါတယ္။ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းတရပ္ အေျပာင္းအလဲ (change) ျဖစ္ဖို႔၊ ေတာ္လွန္ေရးတရပ္နဲ႔ လူမႈအဖြဲ႔ အစည္းကို ေျပာင္းလဲ ပစ္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနသူတိုင္းက ဒီလို လူထုေတြကို ခြန္အားျမႇင့္တင္ေပးဖို႔ ကိစၥကို ေျပာေလ့ရွိၾကတယ္။ က်ေနာ္တို႔ လုပ္ေနၾကတဲ့ ရပ္ရြာဖြံ႔ၿဖိဳးေရး (community development) သင္တန္းေတြမွာလည္း ဒီလိုစကားေတြကို အႀကိမ္ႀကိမ္ ေျပာခဲ့သေပါ့။

“ဒါနဲ႔ ေနပါဦး… ဆရာကေရာ သူ႔အတြက္ ပိုက္ဆံတရာ၊ ႏွစ္ရာ ေပးတာအျပင္ တခုခု လုပ္မေပးဖူးလား။ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ဒီလို လူမႈေရးကိစၥေတြကို ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးတဲ့ အဲန္ဂ်ီအိုေတြလည္း ရွိတတ္တာပဲဟာ” က်ေနာ့္မိတ္ေဆြ အမ်ဳိးသမီးက ေမးလာတယ္။

ညက အခုမွ ပိုေအးလာသလိုပဲ၊ ၀ိုင္တခြက္ ႏွစ္ခြက္၀င္ထားတာေတာင္ ခ်မ္းစိမ့္စိမ့္ ျဖစ္လာတယ္။ ေျမာက္ျပန္ေလရူးကလည္း တခ်က္တခ်က္ ေဝွ႔ေနတယ္။ ခ်င္းမိုင္ေတာင္တန္းေပၚ မွာ ျမဴေငြ႔ေတြ သိုင္းဝိုုင္းဖြဲ႔လာလို႔ ညနက္လာၿပီဆိုတာ သတိျပဳလာမိတယ္။

“က်ေနာ့္မွာလည္း က်ေနာ့္ဆင္ေျခေတြ ရွိေနတာေပါ့။ အကယ္၍ က်ေနာ္က ဒီေကာင္မေလးကိစၥကို အားတက္သေရာ ထဲထဲ၀င္၀င္ ကူညီေနရင္ေတာ့ က်ေနာ့္အမ်ဳိးသမီးက ၿငိဳျငင္တာမ်ဳိး၊ အထင္လြဲတာမ်ဳိးလည္း ခံရႏိုင္တယ္။ သိပ္စိတ္၀င္ စားေနတယ္ဆိုတာမ်ဳိးလည္း ထင္ခံရၿပီး လင္မယားခ်င္းေတာင္ စကားမ်ားႏိုင္သေပါ့။ ေနာက္ၿပီး က်ေနာ္က ဒီေဒသမွာ ေနထိုင္တယ္ ဆိုေပမယ့္ ဧည့္သည္သြား၊ ဧည့္သည္လာ ပံုစံမ်ဳိး၊ က်ေနာ္က တခုခု ဆက္လုပ္ရင္ က်ေနာ္နဲ႔ ရပ္ရြာက လူေတြနဲ႔လည္း နားလည္မႈလြဲတာေတြ၊ ပဋိပကၡေတြ ရွိလာႏိုင္တယ္။ တြန္းတြန္းတိုက္တိုက္ လုပ္ရတာမ်ဳိးလည္း ရွိလာ ႏိုင္တယ္။ ေနာက္ေတာ့ က်ေနာ္ ကလည္း အျခားအလုပ္ေတြ မ်ားပါတယ္၊ မအားလွပါဘူး”

တကယ္ေတာ့ ဒီလို ဆင္ေျခေတြကို ပါးစပ္က ထုတ္ေျပာၿပီး က်ေနာ့္မိတ္ေဆြ အမ်ဳိးသမီးကို ျပန္မရွင္းျပ ျဖစ္ပါဘူး။

“အင္းေလ.. က်ေနာ္လည္း အျခားအလုပ္ေတြမ်ားေနတာနဲ႔ တခါတခါ ခဏတျဖဳတ္ေတြ႔မိတာေလာက္ပဲ ရွိပါတယ္။ ေတြ႔တုန္းေတာ့လည္း ႏိုင္သမွ် ကူညီသေလာက္ပါပဲ…. ”
ဗလံုးဗေထြး ျပန္ေျပာေနမိတယ္။

က်ေနာ္က အစပိုင္း ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ျပည္ပမွာ၊ အေမရိကန္ လူေနမႈအဖြဲ႔အစည္းမွာ၊ ေခတ္သစ္ လူမႈဆက္ဆံ ေပါင္းသင္းပံုၾကားမွာ အေတာ္အေနၾကာလာေတာ့ အတန္ေတာ့ ေျပာင္းလဲမႈရွိလာတယ္လို႔ ထင္ခဲ့မိတယ္။ အခုမွ ဟုတ္ပါရဲ႕လားလို႔ ျပန္စဥ္းစား ေနမိတယ္။

က်ေနာ္လည္း ေသတၱာထဲက ေတြးေနတုန္းပဲလား… ဗလံုးဗေထြး ဆက္ေတြးေနမိတယ္။ 

ေယာဟန္ေအာင္
   ** ေအာက္တိုဘာ ၁၉၊ ၂၀၀၈။